De Gemeente moet beter communiceren met haar bewoners. De focus van de gemeentelijke communicatie moet liggen op het consulteren en het informeren.

 

Door het voeren van een proactief communicatiebeleid dat in twee richtingen werkt, ontstaan minder frustraties en indianenverhalen en kunnen problemen sneller gemeld én opgelost worden. Bovendien vergroot een consultatie- en informatieronde de draagkracht van projecten.

Vergroten van de draagkracht door goed te communiceren

Veel communiceren maakt dat er verwachtingen mogelijks invulling krijgen, dat misverstanden worden vermeden en dat er antwoorden zijn op de meest courante vragen. Zo kan men sterk inzetten op communicatie bij openbare werken. Ook is het belangrijk dat inwoners een aanspreekpunt hebben. Vooral een aanspreekpunt per werf waar iemand van op het terrein kan zorgen voor antwoorden en oplossingen

Volg de werken op de voet via deze link.

Cosulteren vs. informeren

De bestaande digitale communicatiekanalen zijn een sterk middel en bieden nog een aantal opportuniteiten. Zo werd er werk gemaakt van een participatiemogelijkheid via de webpagina de “ wijsneuzen “ .

Link naar het platform

urgerparticipatie moet oprecht en transparant gebeuren. Daarom werkt het bestuur samen met B-Part, dat niet alleen het digitaal platform aanbiedt, maar ook ondersteuning biedt voor de manier van bevragen, analyse van de resultaten ... In een participatietraject zal ook altijd vermeld worden welke inspraak er is en op welke manier de resultaten invloed hebben op het project of de beleidsbeslissing.

Van chat tot een face-to-face babbel

 Het dienstverleningsconcept van de gemeentelijke diensten is in een traject van aanpassing naar grotere bereikbaarheid en ook digitalisering. Dit maakt dat dienstverlening op afstand gemakkelijker moet worden via het digitaal loket en dat afspraken op het gemeentehuis tevens mogelijk blijven voor een persoonlijke benadering van een vraag of een dossier.

 

LogoHPB