De Zeedijk, met inbegrip van de zijstraatjes, dient volledig te worden gerenoveerd en dient hét paradepaardje van onze gemeente te worden op termijn.  Hierbij moeten de troeven van het typische strand maximaal benut worden.

 

Onder de Zeedijk moet een gecombineerd complex van openbare parkeerplaatsen, standplaatsen en garageboxen worden gerealiseerd, om zo een aanzienlijke verhoging van de parkeercapaciteit in de ruime omgeving van de Zeedijk te bekomen én plaats te maken voor de bewoner in de achterliggende wijken.

De nieuwe Zeedijk als verlengde van het mooiste strand van onze Kust.

Onze Zeedijk is quasi uniek aan onze Kust doordat ze op gelijke hoogte ligt van het commerciële strand en een wijds uitzicht op het strand biedt. Deze troef dient maximaal uitgespeeld te worden in een toekomstig ontwerp, rekening houdend met de verwachtingen van de handelszaken op de Zeedijk. 

Het Plan - B kiest resoluut voor een volledige remake van de volledige Zeedijk van De Panne. Dit is een topprioriteit voor het nieuwe bestuur binnen de mogelijkheden die er zijn.

Gecombineerd complex onder de grond

 De ondergrond van de Zeedijk, daar waar nog geen garages zijn, wordt ontwikkeld als een gecombineerd complex van openbare parkeerplaatsen, standplaatsen en garageboxen. Het destijds opgemaakte plan voorzag in de realisatie van 500 garageboxen. Het initiële plan voorzag zelfs 1000 boxen in twee ondergrondse niveaus. Ook hier valt te zien wat er haalbaar is.

Door de realisatie van openbare parkeerplaatsen zal de parkeercapaciteit voor de ruime omgeving van de Zeedijk aanzienlijk verhoogd worden. Hierdoor kunnen de omliggende straten en wijken parkeer-armer worden (zie de beleidsstelling “parkeren”) waardoor er terug plaats komt voor de bewoner. De tarieven dienen variabel te zijn volgens het seizoen maar flink goedkoper te zijn dan het parkeren in de nabijgelegen straten. Tarieven voor lange duur moeten mogelijk zijn.

Standplaatsen zijn plaatsen waarin een private of rechtspersoon kan investeren. Hiermee koopt hij in feite een niet-afgesloten parkeerplaats in het complex die aan derden voor korte of middellange termijn wordt verhuurd. Het verhuren van deze plaats gebeurt door de complex-beheerder. Voor de investeerder een vorm van opbrengst, voor de bezoeker / werknemer / hotelier / immokantoor een beschikbare, budgetvriendelijke en gereserveerde plaats. Time-sharing voor standplaatsen, dus.

Garageboxen dienen voorzien te worden in het complex, er is immers grote vraag naar. Echter, het aantal te realiseren garageboxen dient realistisch te worden ingeschat. De realisatie van garageboxen is essentieel in de financiering van het project, maar is ondergeschikt aan de realisatie van openbare parkeerplaatsen en standplaatsen.

Door het realiseren van dit gecombineerd complex wordt de ondergrond van de Zeedijk nuttiger gebruikt dan voor louter, vaak leegstaande garageboxen én is er een bijzonder grote meerwaarde voor alles wat handel ademt in de nabijheid.

Belangrijke boost voor Zeedijk en omgeving.

Voor handelaars op het strand, de Zeedijk én in de omliggende straten zal de realisatie van het gecombineerd complex, in combinatie met een volledige nieuwe Zeedijk, een bijzonder belangrijke boost betekenen. De Zeedijk op zich dient een toeristische attractie te zijn.

Dit zien we door de enorme evolutie van de strandterrassen waar menig bezoeker oog voor heeft.

Wachten op Kustvisie

Tot nu toe was het vooral wachten welke visie er tot stand zou komen voor de kust en vooral de bescherming van de kust op lange termijn. Het is pas einde 2023 dat de resultaten kenbaar werden gemaakt. Doch dit gaf nog steeds geen duidelijkheid rond de mogelijke ontwikkeling en context tot werken voor een nieuwe zeedijk. Het is dan ook blijvend werken om tot een werkingkader te komen. Voor ons kan dit complext en de zeedijk een positieve rol spelen in deze visie.

 

 

LogoHPB