Onze Gemeente heeft een relatief groot aanbod aan woongelegenheden die de minimale kwaliteitsnormen niet halen.  Deze woningen worden vaak aan sociaal zwakkere mensen aan bodemprijzen verhuurd.

Dit zorgt voor een aanzuigeffect: sociale diensten uit de streek verwijzen al te vaak door naar deze woningmarkt in onze Gemeente. Een kordaat woonbeleidsplan dient dit aanzuigeffect op middellange termijn te stoppen.  Zowel huurder als verhuurder moeten baat hebben bij de maatregelen.

In de Woonmaatschappij Ijzer & Zee ziet Het Plan - B een bevoorrechte partner om een woonbeleidsplan ten uitvoer te brengen.

De Panne beschikt over heel wat panden die werden gebouwd tussen 1950 en 1970. Toen was het doodnormaal dat ééngezinswoningen nabij het centrum tijdens de zomermaanden werden verhuurd als vakantiewoning. De eigenaars trokken zich daarbij vaak terug naar de “sous-sol”.

Ondertussen is er een groot aanbod aan appartementsgebouwen en andere vakantieverblijven bijgekomen, waardoor veel van die woningen zijn omgevormd tot kleine appartementsgebouwtjes. De vele kelderappartementen in het centrum van De Panne zijn daar een typisch overblijfsel van.

Vandaag staan we voor de uitdaging om de woonkwaliteit in onze gemeente te versterken. Niet alle bestaande appartementen voldoen immers aan de minimale kwaliteitsvereisten. Met de invoering van verplichte conformiteitsattesten vanaf 1 januari 2024 heeft de Gemeente daarin een belangrijke stap gezet. Deze attesten zijn gebaseerd op de Vlaamse Wooncode, de normen van het VMSW en de woninghuurwet, en zorgen voor een duidelijke en objectieve toetsing.

De Gemeente kiest daarbij voor een evenwichtige aanpak: eigenaars en verhuurders worden correct geïnformeerd, krijgen begeleiding en een realistische termijn om hun eigendommen in orde te brengen. Tegelijk is het belangrijk dat gemaakte afspraken worden nageleefd. Zo ontstaat er een duidelijk kader waarin zowel huurders als verhuurders hun rechten en plichten kennen.

Het invoeren van conformiteitscontroles vraagt vanzelfsprekend extra personeelsinzet. De Gemeente bekijkt hiervoor een combinatie van eigen capaciteit en samenwerking met externe organisaties.

Daarnaast blijft samenwerking met de sociale huisvestingsmaatschappij Woonmaatschappij IJzer & Zee cruciaal. De wachtlijsten voor een sociale woning in De Panne en Adinkerke zijn historisch hoog, ondanks het behalen van het Bindend Sociaal Objectief. Nieuwe convenanten zijn daarom nodig om bijkomende sociale woonprojecten te realiseren.

Update: de overdracht van de dossiers sociaal wonen naar Woonmaatschappij IJzer & Zee is inmiddels afgerond. Daardoor kan de Gemeentelijke dienst Wonen zich nu volledig richten op woningkwaliteit. Dankzij de fusie met de RSVK’s beschikt de nieuwe woonmaatschappij bovendien over meer middelen en personeel om de dossiers efficiënt op te volgen.

 

LogoHPB